Välkommen till kattsjukdomar.se, Sveriges främsta källa för information om kattsjukdomar.
Copyright © 2007-2010 www.kattsjukdomar.se
Materialet på denna sida är skyddat av upphovsrättslagen.
För frågor eller kommentarer, kontakta vår redaktör: redaktionen@kattsjukdomar.se

Dela den här sidan

Äldre katt, förändrat beteende, ilsk och fräser och låter hela tiden

Hej vi har en katt som är 12 år. Han är både ute och inne. Senaste månaden har han varit borta flera dagar. Någon gång när han kommit hem har han kommit in ätit sen vill han gå ut igen. Vi blir ju glada att han kommer hem. och vill umgås med honom. Men han fräser o jamar och visar ett ilsket beteende. Och det är inte likt honom alls. Vi har två andra katter de har trivts ihop alltid men nu är han bara arg på dem oxå.

Någon som har ngt tips vad det kan vara för fel...

Postad av K.W i Markaryd , 21 september 2012

Jag funderar på några alternativ. Men jag föreslår att ni pratar med en veterinär och får honom undersökt.

Antingen har han blivit skadad eller sjuk på något vis och mår inte så bra, kanske ont osv?

Eller, så börjar han bli förvildad? Alternativt något annat som hänt honom när han är ute på sina strövartåg?

Postad av Madde i Umeå , 28 september 2012

Hej,

min erfarenhet är att det vanligtvis är någon fysisk åkomma som ligger bakom detta beteende. Det gäller bara att lista ut vad, vilket inte är det lättaste.

Vår 3-åriga hankatt började nyligen bete sig på exakt samma vis. Under en tid nu har han bara kommit hem korta stunder, ätit snabbt, och omedelbart velat gå ut igen. Då han varit hemma har han morrat oavbrutet åt de andra två katterna, som han annars kommer överens med, och det har varit uppenbart att han varit väldigt stressad. Jag har inte vetat vad jag skulle göra för att hjälpa honom.

Så kom han hem förra fredagen med en skadad tass, och jag beslutade att han måste vara inne tills han läkt. Han var väldigt tacksam att bli omhändertagen och lugnade ner sig under sin vårdperiod. Jag köpte också Feliway (sån att sätta i eluttaget), vilket tänkbart hjälpte honom att tagga ner.

När han nu var hemma under en längre period fick jag chansen att granska hans övriga fysik, och upptäckte då att hans buk var hård och svullen. Blev först rädd att det var en tumör, men beslutade att prova avmaskning innan jag tog honom till vetrinär, och ett par dagar senare var hans buk som vanligt igen, mjuk och inte svullen. Och katten är glad o lugn igen.

Postad av Malin i Lund , 3 november 2012

Kan vara en hjärnblödning! Eller om ni har gjort några starka förändringar hemma, som gör att han inte trivs o tar sedan ut de över er!

Postad av Kattuppfödare , 22 december 2012

Svara i denna tråd:
Ditt namn/signatur: 
Stad: 

Expression c.category is undefined on line 84, column 29 in kattsjukdomar_forum_threads.ftl. The problematic instruction: ---------- ==> if c.title?has_content && c.category = cat && (c.state = 'TRUSTED' || c.state = 'UNTRUSTED') [on line 84, column 1 in kattsjukdomar_forum_threads.ftl] ---------- Java backtrace for programmers: ---------- freemarker.core.InvalidReferenceException: Expression c.category is undefined on line 84, column 29 in kattsjukdomar_forum_threads.ftl. at freemarker.core.TemplateObject.assertNonNull(TemplateObject.java:124) at freemarker.core.ComparisonExpression.isTrue(ComparisonExpression.java:121) at freemarker.core.AndExpression.isTrue(AndExpression.java:68) at freemarker.core.AndExpression.isTrue(AndExpression.java:68) at freemarker.core.ConditionalBlock.accept(ConditionalBlock.java:77) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.IteratorBlock$Context.runLoop(IteratorBlock.java:179) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:416) at freemarker.core.IteratorBlock.accept(IteratorBlock.java:102) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.MixedContent.accept(MixedContent.java:92) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.ConditionalBlock.accept(ConditionalBlock.java:79) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.IteratorBlock$Context.runLoop(IteratorBlock.java:179) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:416) at freemarker.core.IteratorBlock.accept(IteratorBlock.java:102) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.MixedContent.accept(MixedContent.java:92) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.Environment.process(Environment.java:189) at freemarker.template.Template.process(Template.java:237) at se.spaceloops.cms.servlet.ContentProcessor.processContentList(ContentProcessor.java:183) at se.spaceloops.cms.servlet.ContentProcessor.processContentString(ContentProcessor.java:70) at se.spaceloops.cms.servlet.Response.processResponse(Response.java:54) at se.spaceloops.cms.servlet.RequestProcessor.processRequest(RequestProcessor.java:221) at se.spaceloops.cms.servlet.MsServlet.service(MsServlet.java:228) at javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:717) at org.mortbay.jetty.servlet.ServletHolder.handle(ServletHolder.java:511) at org.mortbay.jetty.servlet.ServletHandler.handle(ServletHandler.java:390) at org.mortbay.jetty.security.SecurityHandler.handle(SecurityHandler.java:216) at org.mortbay.jetty.servlet.SessionHandler.handle(SessionHandler.java:182) at org.mortbay.jetty.handler.ContextHandler.handle(ContextHandler.java:765) at org.mortbay.jetty.webapp.WebAppContext.handle(WebAppContext.java:418) at org.mortbay.jetty.handler.ContextHandlerCollection.handle(ContextHandlerCollection.java:230) at org.mortbay.jetty.handler.HandlerCollection.handle(HandlerCollection.java:114) at org.mortbay.jetty.handler.HandlerWrapper.handle(HandlerWrapper.java:152) at org.mortbay.jetty.Server.handle(Server.java:326) at org.mortbay.jetty.HttpConnection.handleRequest(HttpConnection.java:542) at org.mortbay.jetty.HttpConnection$RequestHandler.headerComplete(HttpConnection.java:923) at org.mortbay.jetty.HttpParser.parseNext(HttpParser.java:547) at org.mortbay.jetty.HttpParser.parseAvailable(HttpParser.java:212) at org.mortbay.jetty.HttpConnection.handle(HttpConnection.java:404) at org.mortbay.io.nio.SelectChannelEndPoint.run(SelectChannelEndPoint.java:409) at org.mortbay.thread.QueuedThreadPool$PoolThread.run(QueuedThreadPool.java:582)
Dela den här sidan