Välkommen till kattsjukdomar.se, Sveriges främsta källa för information om kattsjukdomar.
Copyright © 2007-2010 www.kattsjukdomar.se
Materialet på denna sida är skyddat av upphovsrättslagen.
För frågor eller kommentarer, kontakta vår redaktör: redaktionen@kattsjukdomar.se

Dela den här sidan

Anfallande katt

Varför gör katter anfall med bett o klös. Hörde om en katt som blev skjuten-avlivad just för det. Ägaren blev med svullnad i armen och var tvungen få behandling.

Hur kan vi undvika sådana händelser då vi ju älskar våra katter.

Postad av L rosengren , 15 mars 2010

Hej! Sorgligt för den katten som blev avlivad, av en så hetsig & elak ägare (enligt mitt tycke)

Är katten ung eller gammal. Har han/hon gjort så förr eller är det något katten börjat med nu.

När det gäller att luska ut varför katter ändra sitt beteende, är det lite av ett detektivarbete.

Man får fundera ut om det har hänt något, om man ändrat något i rutinerna, eller om katten kanske är sjuk och inte mår bra, är det en inne katt kanske den behöver någon form av stimmulans

Av leksaker m.m. att få jaga på.

Vet inte om du hört talas om Tellington T Touch

(gäller friska katter) kika på länken & sök på

Webben finns en filmsekvens där hon har med en

aggressiv katt, som ingen får ta i.

Postad av D , 18 mars 2010

Hej!!Vi har en galen katt.Jagar våra fötter/ben.Attackerar när vi sitter i soffan.Han ä snart 2 år men ä en så go katt..Har provat med aktiviteter å stimmmulans av många slag,men det hjälper inte..Har han en hjärnskada tro??Ä väldigt kräsen med mat..ä innekatt..vill inte bli klappad å inte går det att gosa med våran Härman..Vad ska vi göra?Vill inte göra oss av med han,men det ä lite pinsamt när vi får främmande osv..

Postad av Matte Åsa i Vetlanda , 23 april 2010

Hej vi har en kastrerad hankatt som hade samma beteende som era. Pratade med en vetrinär angående att han anföll utan anledning, sista gången gick min man på antibiotika i 2 månader. Enligt denna vetrinär skulle min man nonchalera honom fullt ut, inte klappa inte ha ögonkontakt pga att min man var ett hot alltså han var rädd för min man. Min man har testat detta och det funkar. Testa ni också

Postad av mica i Klippan , 14 juni 2010

Beteendeförändring i form av plötsliga "utbrott" kan även bero på epilepsi som triggas av starka ljud eller lukter. T.ex telefonsignal, ny parfym, fotsvett, rå fisk, skratt, osv.

Postad av Jimmy i Blomstermåla , 16 augusti 2010

Hur gamla är ni som blir attackerade? jag har fått lärt mig att min katt gör utfall mot mig när jag har varit borta och kommer hem för att helt enkelt testa hur rangordningen är. Min mamma är alfahona och sen vill han fajtas med mig om vem det är som kommer sen.

Postad av M.G , 5 januari 2011

Min katt var likadan. Det gick inte att titta honom i ögonen, då attackerade han blixtsnabbt. Så fort jag fick gäster anföll han dem... Men nu är han, nio år gammal, världens sötaste och snällaste katt, men jag har jobbat stenhårt med honom.

Lär er att känna igen kattens signaler, efter ett tag ser man att en attack är på väg innan den kommer. Då är det snappt fram med en blomspruta med vatten. Jag har också, utan att bära hand på katten - givetvis! - visat tydligt att det är jag som bestämmer. Jag skällde högljutt på honom när han attackerade, gjorde mig stor och farlig, väste åt honom på katters vis, stängde ibland in honom på toaletten en kort stund. Markera tydligt när han gör fel. Det kan vara svårt när man är rädd för sin katt, men ibland har jag hållit fast honom under en handduk och spänt ögonen i honom, för att visa att jag är högst i rang. Han fick alltid ett visst "stirr" i ögonen innan en attack, när jag såg det kunde jag försöka avleda hans uppmärksamhet genom att säga hans namn högt och bestämt och klappa i händerna

Min katt var på den tiden innekatt och jag hade tyvärr inga möjligheter att ha honom ute. Så jag lekte massor med honom för att han skulle få göra av med eenrgi och få utlopp för sin jaktinstinkt. Men han fick aldrig, aldrig någonsin bita mig på skoj när vi lekte.

Detta varvade jag med mycket, mycket kärlek, omtanke, ömhet och närhet och till slut... Till slut blev han en "normal" katt.

Jag kan också säga att när han väl fick bli utekatt, då försvann de sista attackerna helt och han har blivit en hellt ny, mycket behagligare katt. Jag tror tyvärr att vissa katter helt enkelt inte är "gjorda" för att bara vara inne. Vissa har mycket energi och ett visst mått av jaktinstinkt som de behöver få göra av med.

Postad av Eva i Jönåker , 9 september 2012

Svara i denna tråd:
Ditt namn/signatur: 
Stad: 

Expression c.category is undefined on line 84, column 29 in kattsjukdomar_forum_threads.ftl. The problematic instruction: ---------- ==> if c.title?has_content && c.category = cat && (c.state = 'TRUSTED' || c.state = 'UNTRUSTED') [on line 84, column 1 in kattsjukdomar_forum_threads.ftl] ---------- Java backtrace for programmers: ---------- freemarker.core.InvalidReferenceException: Expression c.category is undefined on line 84, column 29 in kattsjukdomar_forum_threads.ftl. at freemarker.core.TemplateObject.assertNonNull(TemplateObject.java:124) at freemarker.core.ComparisonExpression.isTrue(ComparisonExpression.java:121) at freemarker.core.AndExpression.isTrue(AndExpression.java:68) at freemarker.core.AndExpression.isTrue(AndExpression.java:68) at freemarker.core.ConditionalBlock.accept(ConditionalBlock.java:77) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.IteratorBlock$Context.runLoop(IteratorBlock.java:179) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:416) at freemarker.core.IteratorBlock.accept(IteratorBlock.java:102) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.MixedContent.accept(MixedContent.java:92) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.ConditionalBlock.accept(ConditionalBlock.java:79) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.IteratorBlock$Context.runLoop(IteratorBlock.java:179) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:416) at freemarker.core.IteratorBlock.accept(IteratorBlock.java:102) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.MixedContent.accept(MixedContent.java:92) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.Environment.process(Environment.java:189) at freemarker.template.Template.process(Template.java:237) at se.spaceloops.cms.servlet.ContentProcessor.processContentList(ContentProcessor.java:183) at se.spaceloops.cms.servlet.ContentProcessor.processContentString(ContentProcessor.java:70) at se.spaceloops.cms.servlet.Response.processResponse(Response.java:54) at se.spaceloops.cms.servlet.RequestProcessor.processRequest(RequestProcessor.java:221) at se.spaceloops.cms.servlet.MsServlet.service(MsServlet.java:228) at javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:717) at org.mortbay.jetty.servlet.ServletHolder.handle(ServletHolder.java:511) at org.mortbay.jetty.servlet.ServletHandler.handle(ServletHandler.java:390) at org.mortbay.jetty.security.SecurityHandler.handle(SecurityHandler.java:216) at org.mortbay.jetty.servlet.SessionHandler.handle(SessionHandler.java:182) at org.mortbay.jetty.handler.ContextHandler.handle(ContextHandler.java:765) at org.mortbay.jetty.webapp.WebAppContext.handle(WebAppContext.java:418) at org.mortbay.jetty.handler.ContextHandlerCollection.handle(ContextHandlerCollection.java:230) at org.mortbay.jetty.handler.HandlerCollection.handle(HandlerCollection.java:114) at org.mortbay.jetty.handler.HandlerWrapper.handle(HandlerWrapper.java:152) at org.mortbay.jetty.Server.handle(Server.java:326) at org.mortbay.jetty.HttpConnection.handleRequest(HttpConnection.java:542) at org.mortbay.jetty.HttpConnection$RequestHandler.headerComplete(HttpConnection.java:923) at org.mortbay.jetty.HttpParser.parseNext(HttpParser.java:547) at org.mortbay.jetty.HttpParser.parseAvailable(HttpParser.java:212) at org.mortbay.jetty.HttpConnection.handle(HttpConnection.java:404) at org.mortbay.io.nio.SelectChannelEndPoint.run(SelectChannelEndPoint.java:409) at org.mortbay.thread.QueuedThreadPool$PoolThread.run(QueuedThreadPool.java:582)
Dela den här sidan