Välkommen till kattsjukdomar.se, Sveriges främsta källa för information om kattsjukdomar.
Copyright © 2007-2010 www.kattsjukdomar.se
Materialet på denna sida är skyddat av upphovsrättslagen.
För frågor eller kommentarer, kontakta vår redaktör: redaktionen@kattsjukdomar.se

Dela den här sidan

ryckningar

Vår katt har fått ryckningar i bakben och bakre delen av kroppen,har inte gått ut ätit dåligt

Postad av Ia i Gävle , 31 maj 2012

Våran katt är 11år, hon får konstiga ryck knixar med kroppen och springer runt värkar vara irriterad vilar en stund sedan flyger hon upp slickar sig i hemskt knixar springer runt ser rädd ut , har inga löss,vad kan det var vi är så oroliga.

Postad av Lillan i Nässjö , 15 juli 2012

Vår katt har samma problem som beskrivs ovan av Lillan i Nässjö. Har varit till veterinären som inte kunnat hitta något fel på henne. Tacksam om någon kan ha någon idé om vad det kan vara för fel och vad man kan göra åt detta.

Postad av Ingrid i Sundsvall , 21 juli 2012

min katt Jessi har ryckningar i rumpan och vi vet inte vad det är hon springer runt och slår svansen och hon rycker i svansen vad i hela är det för fel på henne!?

Postad av KON i stockholm , 6 september 2012

Hejsan alla!

De låter som att era katter har mask! Detta som ni berättar om är en jättevanlig symtom för de. Inget ni behöver vara oroliga över, o de går enkelt att bota genom att köpa maskmedel! :-)

Postad av Julia i Hudiksvall , 22 december 2012

Min katt har samma symtom som ryckningar slickar sig hysteriskt till och från och ser rädd ut. Har varit hos veterinären och undersökt med blodprov . katten har avmaskats yligen och ätit en kur mot kattpest mot kattskabb mm. som veterinären skrev ut även om hon inte mistänkte skabb men symptomen har kommit tillbaka några veckor efter avslutade kurer. Söker svar på mysteriet. Kan det vara allergi mot viss mat kanske? är det någon som har erfarenhet av det? Tacksam för svar.

Postad av Kirsi i Stockholm , 12 januari 2013

13 år gammal min katt bara sover när han är vaken har han styv svans.Går ut var 24 timme vet int om han uträttar något det är så ledsamt vad kan det vara?

Postad av gunlis i finland , 15 januari 2013

Om en katt inte regelbundet går på lådan eller uträttar behov ute (24h intervall kan knappast vara normalt) så måste man till veterinär! Det kan vara problem med njurar, tarmar... Det kan ha fastnat något som hindrar avföring att komma ut, eller det kan ha bildats en stor hårboll som inte kan passera utan hjälp. Snälla, hoppas du redan tagit katten till veterinär och att den mår bra, annars: gör det.

Postad av MM i Norrköping , 6 mars 2013

Vår katt har haft sådana ryckningar periodvis i flera år. Har inte hittat något svar någonstans. Kan det vara torr hud?

Postad av Ante i Malmö , 14 oktober 2013

Såg precis ett program på animal planet där en katt hade ryckningar i pälsen på ryggen och rusade runt och attackerade sin svans mm. Den fick diagnosen "feline hyperestesi". Detta var i USA. Gick inte att bota men medicinera för att minska antalet anfall för det var tydligen obehagligt för katten när det skedde.

Postad av Anna i Stockholm , 1 november 2013

Min katt är gosig och snäll men kan få ryck i pälsen och även skakningar i bakdelen samt jamar på nätterna. Då kan han även bitas. Däremellan mår han fint. Var hos veterinären men de undersökte honom knappt alls utan sa att det kan ha med fodret att göra och bad oss köpa deras foder. Inte förren idag när jag såg på animal planet och märkte att beskrivningen av feline hyperestesi Stämmer en del börjar jag fundera lite .. Googlade och det finns knappt svenska sidor om detta medan djursjukvården i USA och Storbritannien verkar veta en hel del om det och påstår att det är relativt vanligt. Varför verkar svenska veterinärer knappt veta vad det är?

Postad av Anna i Stockholm , 1 november 2013

Min ena katt har också ryckningar. Hon är 3 år gammal och får ryckningar flera gånger om dagen. Jag brukar kamma henne kring svansroten och på ryggen för att obehaget ska avta, vilket funkar relativt bra. Hon blir lugn efter ett tag men "anfallen" återkommer.

Hon brukar rycka med rygghåret, slicka sig på sidan av ryggen, springa fram några steg och sen slicka helt random på golvet. Jag har letat efter loppor/löss men jag hittar ingenting. Jag har även gett henne loppmedel men det gör ingen skillnad.

Mitt tips till er är bara att kamma/borsta på området i någon minut. Min katt börjar spinna direkt och sen går hon och vilar sig. Ju fortare man "tar itu med anfallet" så slipper katten känna obehag. Lycka till!

Postad av Louise Hannu i Umeå , 17 maj 2014

Ryckningarna som katterna har i bakre regionen, sticker och är mycket obehagligt. Vissa katter kan börja att attackera sig själv, då i synnerhet mot sin egen svans. Har fått veta att det är någon form av parasit som finns under huden. Har provat stronghold utan resultat men däremot har avmaskningsmedlet MILBEMAX hjälpt båda mina katter som hade detta. Även katter på vårt katthem har blivit hjälpta av detta. Kan bara rekommendera alla att prova det. Märker ni att resultatet blev bättre men inte helt bra, gör ni om behandlingen efter en månad.

Postad av Marie Karlsson i Jonstorp , 9 juli 2014

Hej!

Min katt är 12 år och har oftA ryckningar i kroppen när hon slappnar av. Hon får också anfall att hon börjar slicka på Sidan när man busar med henne?? Nu ligger hon Brevid mig i sängen och rycker ganska mycket, va kan de bero på? Ha hört att när dom blir gammal och börjar rycka så kan de bero på nerverna. Hon verkar inte lida av det iaf för hon börjar jämt Att spinna när hon lägger sig.

Postad av Noomi i Lycksele , 23 september 2014

Våran Mimi springer runt och ser ut att må dåligt. Skall prova att avmaska. Beställde tid för tandröntgen, kollar allt om hon eventuellt har tandbesvär.

Postad av Lena Nordgren i Stockholm , 5 oktober 2015

Tjenare! Min katt är 14 år och jag har haft henne sålänge som hon har levt. Nu märker jag att när hon ligger och myser när jag klappar henne så rycker alltid hennes vänstra framben, även när jag inte klappar henne. Hon verkar inte så värst besvärad men jag blir lite orolig, är det ett tecken på mask i magen eller ett ålderstecken eller kanske någonting annat??

Postad av Nikita i Västerås , 9 november 2015

Min katt är 3.5 år och har oxå rykningar i ena benet. Det kommer o går och syns mest när hon är stilla (ligger, sitter eller står). Hon verkar tillsynes inte ha ngt besvär av det o när jag masserar henne är hon helt avslappnad, alltså har hon inte ont nånstans. Tänker att det är ngt m muskeln eller kanske en nerv som kommit kläm?!

Postad av Non i Malmö , 15 november 2015

Om katten springer stannar och tvättar sig i panik samt biter mot svansen så kan ni googla på feline hyperestesi

Det är stress som ligger bakom..

Det finns "behandling" mot feline hyperestesi dvs en drogad katt...

En katt med mask/loppor/löss m.m beter sig inte så här!!

Postad av A.J i stockholm , 28 februari 2016

Min katt är 5 år och har konstiga ryckningar i bakre delen av kroppen. Han är ofta lugn och även leksam som en frisk katt bör vara, men ofta när vi går och lägger oss så får han dessa konstiga ryckningar. Som om det vore obekvämt på något sätt. Han har svårt att ligga ner och trampar omkring ett bra tag. Ryckningarna är i ryggen, svansen och bakbenen. Hans päls är även lite skör och han nyser ofta. Kan det tyda på njursjukdomar? Tacksam för svar!

Postad av Jovis i Stockholm , 1 april 2016

Vår katt Kajsa 2 år har ryckningar på ryggen och sprätter med benen och springer sedan och gömmer sig. Vi skulle gärna vilja komma i kontakt med någon kattägare med samma problem. Tacksam för svar.

Postad av Margareta. i Örebro , 1 juli 2016

Er der slet ingen der ved, hvad det skyldes.? Min kat har også disse trækninger i rygsøjlen. Det er værst, når han er udenfor. I øjeblikket farer han rundt som en skoldet skid, når det sker. Han har altid haft disse trækninger, og det virker ubehageligt for ham.

Postad av Birgitta i Sønderborg , 3 juli 2016

Vad är meningen med ett forum där folk beskriver sin katts sjukdomar och amatörer ska ge svar på frågor som de inte begriper sig på? Riskabelt och farligt forum för de som verkligen bryr sig om sina djur!

Postad av Tom-katt i Östersund , 9 oktober 2016

Vår katt är 3 år och har ryckningar i bakbenen och i svansen, hon slickar sig intensivt och springer och gömmer sig ibland, det kommer periodvis, ibland så har hon ryckningar och inland så är hon kelig

Skiftar ungefär var femte minut

Tacksam för svar

Postad av R i Stockholm , 1 oktober 2017

Men herregud människor! Åk till veterinären med era katter istället för att sitta och beskriva symptom på ett obskyrt forum där bara andra vanliga jeppar läser. Ta ert ansvar och sök professionell vård för era sjuka djur!

Postad av L i Stockholm , 20 oktober 2017

Jag har en katt som tok tvättar sig och springer fram och tillbaka och man ser att den är irriterad på något i pälsen. Jag har kollat pälsen men ser inga judar. De började efter vi va och rakade han. Snälla är det någon som vet vad det kan vara för fel

Postad av Morris i Sundsvall , 25 juni 2018

Det s kusar inte judar

Postad av , 25 juni 2018

Vår katt hade liknande symptom, spramg ryckte i pälsen, bet på ryggen mot svansen. Pratade med veterinär som behandlade analsäckarna. Det kan bli stopp i dem av olika orsaker. Efter det har symptomen upphört och katten är lugn och glad igen. Kontakta veterinär och få hjälp innan det blir värre. Analsäckarns kan bli överfyllda och gör man inget så kan de bli infekterade och orsaka smärta och elände.

Postad av Nisse i Jönköping , 30 juni 2018

Din katt är troligtvis överhettad. Min han katt 5 år betedde sig likadant. Ryckningar i pälsen tvättade sig hysteriskt och var stissig. Jag på en blöt handduk på han då blev han lugn för den kunde av honom. Sen gick han ut på balkongen där det blivit svalt nu. Borstade honom och nu är han lugn och gosig igen.

Katter kan inte svettas bara genom trampdynorna. Enda sättet för dom att kyla ner sig är att slicka pälsen.

Och klart de kommer i perioder. De är ju inte varmt hela tiden och katten kanske inte alltid tycker de är varmt.

Håll katten sval när de uppstår.

Som lägg en blöt, kall handduk på katten för att kyla. Eller spraya vatten på den med en blomspruta/bada katten.

Borsta kattens päls regelbundet under varma perioder då de tar bort gamla päls och de hjälper till att lufta ner till huden.

Fick själv panik när min hane betedde sig så. Men med lite Google och logiskt tänkande och lite kreativitet så löste de sig.

Och med årets värmebölja 30+ är de inte konstigt att katterna reagerar. De gör ju vi människor och vi är "nakna"

Hoppas detta löser sig för era katter också.

Postad av Suzze i Västerås , 23 juli 2018

Svara i denna tråd:
Ditt namn/signatur: 
Stad: 

Expression c.category is undefined on line 84, column 29 in kattsjukdomar_forum_threads.ftl. The problematic instruction: ---------- ==> if c.title?has_content && c.category = cat && (c.state = 'TRUSTED' || c.state = 'UNTRUSTED') [on line 84, column 1 in kattsjukdomar_forum_threads.ftl] ---------- Java backtrace for programmers: ---------- freemarker.core.InvalidReferenceException: Expression c.category is undefined on line 84, column 29 in kattsjukdomar_forum_threads.ftl. at freemarker.core.TemplateObject.assertNonNull(TemplateObject.java:124) at freemarker.core.ComparisonExpression.isTrue(ComparisonExpression.java:121) at freemarker.core.AndExpression.isTrue(AndExpression.java:68) at freemarker.core.AndExpression.isTrue(AndExpression.java:68) at freemarker.core.ConditionalBlock.accept(ConditionalBlock.java:77) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.IteratorBlock$Context.runLoop(IteratorBlock.java:179) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:416) at freemarker.core.IteratorBlock.accept(IteratorBlock.java:102) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.MixedContent.accept(MixedContent.java:92) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.ConditionalBlock.accept(ConditionalBlock.java:79) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.IteratorBlock$Context.runLoop(IteratorBlock.java:179) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:416) at freemarker.core.IteratorBlock.accept(IteratorBlock.java:102) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.MixedContent.accept(MixedContent.java:92) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.Environment.process(Environment.java:189) at freemarker.template.Template.process(Template.java:237) at se.spaceloops.cms.servlet.ContentProcessor.processContentList(ContentProcessor.java:183) at se.spaceloops.cms.servlet.ContentProcessor.processContentString(ContentProcessor.java:70) at se.spaceloops.cms.servlet.Response.processResponse(Response.java:54) at se.spaceloops.cms.servlet.RequestProcessor.processRequest(RequestProcessor.java:221) at se.spaceloops.cms.servlet.MsServlet.service(MsServlet.java:228) at javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:717) at org.mortbay.jetty.servlet.ServletHolder.handle(ServletHolder.java:511) at org.mortbay.jetty.servlet.ServletHandler.handle(ServletHandler.java:390) at org.mortbay.jetty.security.SecurityHandler.handle(SecurityHandler.java:216) at org.mortbay.jetty.servlet.SessionHandler.handle(SessionHandler.java:182) at org.mortbay.jetty.handler.ContextHandler.handle(ContextHandler.java:765) at org.mortbay.jetty.webapp.WebAppContext.handle(WebAppContext.java:418) at org.mortbay.jetty.handler.ContextHandlerCollection.handle(ContextHandlerCollection.java:230) at org.mortbay.jetty.handler.HandlerCollection.handle(HandlerCollection.java:114) at org.mortbay.jetty.handler.HandlerWrapper.handle(HandlerWrapper.java:152) at org.mortbay.jetty.Server.handle(Server.java:326) at org.mortbay.jetty.HttpConnection.handleRequest(HttpConnection.java:542) at org.mortbay.jetty.HttpConnection$RequestHandler.headerComplete(HttpConnection.java:923) at org.mortbay.jetty.HttpParser.parseNext(HttpParser.java:547) at org.mortbay.jetty.HttpParser.parseAvailable(HttpParser.java:212) at org.mortbay.jetty.HttpConnection.handle(HttpConnection.java:404) at org.mortbay.io.nio.SelectChannelEndPoint.run(SelectChannelEndPoint.java:409) at org.mortbay.thread.QueuedThreadPool$PoolThread.run(QueuedThreadPool.java:582)
Dela den här sidan