Välkommen till kattsjukdomar.se, Sveriges främsta källa för information om kattsjukdomar.
Copyright © 2007-2010 www.kattsjukdomar.se
Materialet på denna sida är skyddat av upphovsrättslagen.
För frågor eller kommentarer, kontakta vår redaktör: redaktionen@kattsjukdomar.se

Dela den här sidan

Katt börjat spy vatten och galla

Vår honkatt på snart 2 år har blivit väldigt frånvarande och leker knappt. gått ned en massa i vikt allt detta började efter att vi skaffade oss en till liten kattunge, då slutade vår stora katt att busa och äta lika ofta som tidigare. Hon har nu de senaste 2 dagarna kräkts flera gånger om dagen, bara vatten och brunaktig galla förmodar jag. oroad över hur mycket vikt hon tappat, katterna har tillgång till mat och nytt vatten varje dag men stora katten bara håller sig undan och äter inte ofta alls. vad ska jag göra? båda är innekatter.

Postad av L.M i Köping , 31 december 2011

Jag har en katt med liknande symptom. Skulle hemskt gärna vilja ha ett svar på vad detta kan vara! Det enda som skiljer vår berättelse åt är att vår katt har lekt med vår kattunge i 2 månader innan han blev sjuk.

Postad av Lotta i Vänersborg , 6 januari 2012

Hej.Våran katt har fått diagnosen struma.Han har samma symtom som ni beskriver.Vi ger honom medisin dagligen(tyvär livslång behandling.)Han mår bättre, men han kräks fortfarande i perioder, och då jättemycke.Jag tycker att ni kontaktar veterinären.

Postad av i Stockholm , 28 januari 2012

min hankatt har njursvikt,å spyr gult ibland..får egen fettrik kost..men undrar om man behöver uppsöka veterinären eller om d e normalt i vårt fall?hans foder år lite i gult me så..annars leker han å e som vanligt,lite mager dock,har alltid varit dålig på att käka

Postad av sanni i finland , 5 oktober 2012

Min katt blev helt apatisk. Han hade varit ute (utan att komma hem) i ca tre dagar. När han väl kom, åt han som vanligt och gick och la sig för att sova (helt utmattad). Dagen efter hade han spytt upp all mat han ätit, plus ett par högar med galla (gult/slem). Detta är ju inte alls bra eftersom levern behöver fett. Dagen gick och han varken åt eller drack, han blev frånvarande, reagerade inte ens på sitt namn eller på "gooodis" (vilket han biter sönder förpackningen,i tusen bitar, för att komma åt). Detta var ju absolut inte bra, då katter blir väldigt uttorkade snabbt och bör dricka ca 0,5dl vatten per kilo/dom väger och dag. Vi visste att något var VÄLDIGT fel, han var ju helt olik sig!!! Så vi kollade upp symtomen på internet (där de flesta svar var deprimerande, och ledde till att man skulle avliva katten) GÖR INTE DET! Jag tvångsmatade min katt med vatten via en sprutflaska med vatten och läkemedlet RESORB VÄTSKEERSÄTTNING från Nestle Nutrition, (finns receptfritt på apoteket). Jag doserade en halv tablett i 0.5dl vatten och tryckte i han. Dagen efter: Han började med att vara mer aktiv, följa sina ögonen på rörelser omkring,(vilket han inte gjort), och gå omkring... framsteget var att han vart sugen på godis... och åt det, men inte mat. Dagen efter det började han äta torrfoder, därefter vatten. Jag är så himla glad över att han blivit bättre, han är ju en familjemedlem! =)) Så, prova detta, istället för avlivning! (självklart ska/kan man gå till veterinären så fort som möjligt) Vill bara ge hopp, och ett VÄLDIGT bra tips som räddade min katts liv/linn

Postad av Linn i Halmstad , 25 februari 2013

Vår katt hade samma symptom. Hon hade inflammation i bukspottkörteln. En penicillinkur och vips så blev hon helt bra! Detta var 8 år sedan och i år blir hon 15 år. Pigg som bara den och leker som en kattunge!

Postad av Madde i Vargön , 10 mars 2013

hej!vår katt spyr grönt vatten och har inte ätit på ett dygn men dricker vatten. Han har varit hemma själv och han kan ha ätit på julgranen. Vad ska jag göra. Han är relativt pigg dock ej lekstsugen.

Postad av Åsa utterberg i Jönköping , 25 december 2013

Svara i denna tråd:
Ditt namn/signatur: 
Stad: 

Expression c.category is undefined on line 84, column 29 in kattsjukdomar_forum_threads.ftl. The problematic instruction: ---------- ==> if c.title?has_content && c.category = cat && (c.state = 'TRUSTED' || c.state = 'UNTRUSTED') [on line 84, column 1 in kattsjukdomar_forum_threads.ftl] ---------- Java backtrace for programmers: ---------- freemarker.core.InvalidReferenceException: Expression c.category is undefined on line 84, column 29 in kattsjukdomar_forum_threads.ftl. at freemarker.core.TemplateObject.assertNonNull(TemplateObject.java:124) at freemarker.core.ComparisonExpression.isTrue(ComparisonExpression.java:121) at freemarker.core.AndExpression.isTrue(AndExpression.java:68) at freemarker.core.AndExpression.isTrue(AndExpression.java:68) at freemarker.core.ConditionalBlock.accept(ConditionalBlock.java:77) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.IteratorBlock$Context.runLoop(IteratorBlock.java:179) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:416) at freemarker.core.IteratorBlock.accept(IteratorBlock.java:102) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.MixedContent.accept(MixedContent.java:92) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.ConditionalBlock.accept(ConditionalBlock.java:79) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.IteratorBlock$Context.runLoop(IteratorBlock.java:179) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:416) at freemarker.core.IteratorBlock.accept(IteratorBlock.java:102) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.MixedContent.accept(MixedContent.java:92) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.Environment.process(Environment.java:189) at freemarker.template.Template.process(Template.java:237) at se.spaceloops.cms.servlet.ContentProcessor.processContentList(ContentProcessor.java:183) at se.spaceloops.cms.servlet.ContentProcessor.processContentString(ContentProcessor.java:70) at se.spaceloops.cms.servlet.Response.processResponse(Response.java:54) at se.spaceloops.cms.servlet.RequestProcessor.processRequest(RequestProcessor.java:221) at se.spaceloops.cms.servlet.MsServlet.service(MsServlet.java:228) at javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:717) at org.mortbay.jetty.servlet.ServletHolder.handle(ServletHolder.java:511) at org.mortbay.jetty.servlet.ServletHandler.handle(ServletHandler.java:390) at org.mortbay.jetty.security.SecurityHandler.handle(SecurityHandler.java:216) at org.mortbay.jetty.servlet.SessionHandler.handle(SessionHandler.java:182) at org.mortbay.jetty.handler.ContextHandler.handle(ContextHandler.java:765) at org.mortbay.jetty.webapp.WebAppContext.handle(WebAppContext.java:418) at org.mortbay.jetty.handler.ContextHandlerCollection.handle(ContextHandlerCollection.java:230) at org.mortbay.jetty.handler.HandlerCollection.handle(HandlerCollection.java:114) at org.mortbay.jetty.handler.HandlerWrapper.handle(HandlerWrapper.java:152) at org.mortbay.jetty.Server.handle(Server.java:326) at org.mortbay.jetty.HttpConnection.handleRequest(HttpConnection.java:542) at org.mortbay.jetty.HttpConnection$RequestHandler.headerComplete(HttpConnection.java:923) at org.mortbay.jetty.HttpParser.parseNext(HttpParser.java:547) at org.mortbay.jetty.HttpParser.parseAvailable(HttpParser.java:212) at org.mortbay.jetty.HttpConnection.handle(HttpConnection.java:404) at org.mortbay.io.nio.SelectChannelEndPoint.run(SelectChannelEndPoint.java:409) at org.mortbay.thread.QueuedThreadPool$PoolThread.run(QueuedThreadPool.java:582)
Dela den här sidan