Välkommen till kattsjukdomar.se, Sveriges främsta källa för information om kattsjukdomar.
Copyright © 2007-2010 www.kattsjukdomar.se
Materialet på denna sida är skyddat av upphovsrättslagen.
För frågor eller kommentarer, kontakta vår redaktör: redaktionen@kattsjukdomar.se

Dela den här sidan

Knöl på underläppen

Min kattunge är ca 3,5 månader. Jag upptäckte för 3 dagar sedan att han fått en kostig knöl/svullnad på underläppen. Han verkar inte märka av den själv då han äter som vanligt och är lika pigg o busig som vanligt. Vad kan detta vara? Vi har en 6 årig katt också och de busar o brottas massor. Kan han ha råkat rivit/slagit till kattungen på munnen så att han fått en fläskläpp? eller kan det bli så av att kattungen själv sprungit in i en dörrkant eller liknande? han är helt galen och det gåt vilt till när han busar.

Vad ska jag göra?

Postad av Maja i Norrköping , 5 februari 2012

Ja detsamma har hänt för mej! Min katthona på 11 månader då (nu ett år) fick en knöl fast på överläppen. Hon brukar träffa andra katter o busa med, men nu var det länge sen. Dock låter jag henne ligga ute på uteplatsen varje dag i koppel. Så kan ju vara nån insekt som har bitit, men undrar ocå om det är ett farligt bett med tanke på att det har varat kvar så länge nu alltså i 2 månader.. Lr kan det vara en fästing? Hur ser man det? Kan så pass unga katter få cancer?

Postad av Oroliga Sofie i Degerfors , 18 april 2012

Jag har fått exakt sammma sak med min katt som

nu är 6 månader. Jag märkte det för typ två veckor sen och det har inte gått bort.

Vad kan det bero på.

snälla hjälp!!!

Postad av lina i vallentuna , 2 juni 2012

Postad av , 22 juli 2012

Hur har det gått för era katter? Min sexmånaders har fått en knöl på underläppen. Innekatt och har en bror som sällskap. Är det allvarligt? Går det bort av sig självt?

Postad av Sara i Västervik , 24 oktober 2012

Hej ni. Min 7 år gamla hankatt har fått en knöl mitt på underläppen med sen 2 dagar tillbaka, rosafärgad. Ser nästan ut som en blåsa. Undrar verkligen vad detta är ? :S

Postad av Maria V i Hässleholm , 24 oktober 2012

Min main coon har oxå en sån svullen underläpp, nån av er som fått svar? Verkar vara vanligt. ..

Postad av annjang i norrköping , 8 september 2013

min har det med, har ni fått nå svar än?

Postad av wimark i gävle , 20 april 2014

Ingen som uppsökt veterinär eller fått svar på vad de kunnat va? Min har nämnligen också fått en böld på underläppen. Men hon är innkatt och har kattungar sedan 2 veckor sedan så hon gör inget mer än bara ligger hos dem. Så kan inte komma av att hon busat tycker ja :-/.

Postad av Eva i halmstad , 20 maj 2014

Eusinofilt granulom? Kan vara födoämnesallergi gogglade jag mig just till. Bytte foder omgående, han verkar pigg och som vanligt annars, katten det gäller. Men ska man söka vård och är det akut? Nu är det ju helg i tre dagar!

Postad av Fingals matte i Helsingborg , 5 juni 2014

Exakt det här har jag upptäckt på min katt som är 8år men ska försöka ta han till veterinären idag för han har haft det nu i flera veckor men först så trodde vi bara att det var en fläck men det är en rosa aktig knöl i ungefär mitten av underläppen.

Postad av Cornelia , 19 januari 2015

Vet någon av er nu vad det är?

Fick precis reda på att det förmodligen är en tumör…. ska ta han till vetrenären imorgon och om det är det så kommer han vara tvungen att avlivas

Cornelia hur gick det? Jag vet att det var länge sen nu... Jag har upptäckt att det är svullet på min katts underläpp, hon har tappat hår där liksom, och undrar vad det är!

Postad av Amanda i Karlstad , 24 september 2018

Svara i denna tråd:
Ditt namn/signatur: 
Stad: 

Expression c.category is undefined on line 84, column 29 in kattsjukdomar_forum_threads.ftl. The problematic instruction: ---------- ==> if c.title?has_content && c.category = cat && (c.state = 'TRUSTED' || c.state = 'UNTRUSTED') [on line 84, column 1 in kattsjukdomar_forum_threads.ftl] ---------- Java backtrace for programmers: ---------- freemarker.core.InvalidReferenceException: Expression c.category is undefined on line 84, column 29 in kattsjukdomar_forum_threads.ftl. at freemarker.core.TemplateObject.assertNonNull(TemplateObject.java:124) at freemarker.core.ComparisonExpression.isTrue(ComparisonExpression.java:121) at freemarker.core.AndExpression.isTrue(AndExpression.java:68) at freemarker.core.AndExpression.isTrue(AndExpression.java:68) at freemarker.core.ConditionalBlock.accept(ConditionalBlock.java:77) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.IteratorBlock$Context.runLoop(IteratorBlock.java:179) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:416) at freemarker.core.IteratorBlock.accept(IteratorBlock.java:102) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.MixedContent.accept(MixedContent.java:92) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.ConditionalBlock.accept(ConditionalBlock.java:79) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.IteratorBlock$Context.runLoop(IteratorBlock.java:179) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:416) at freemarker.core.IteratorBlock.accept(IteratorBlock.java:102) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.MixedContent.accept(MixedContent.java:92) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.Environment.process(Environment.java:189) at freemarker.template.Template.process(Template.java:237) at se.spaceloops.cms.servlet.ContentProcessor.processContentList(ContentProcessor.java:183) at se.spaceloops.cms.servlet.ContentProcessor.processContentString(ContentProcessor.java:70) at se.spaceloops.cms.servlet.Response.processResponse(Response.java:54) at se.spaceloops.cms.servlet.RequestProcessor.processRequest(RequestProcessor.java:221) at se.spaceloops.cms.servlet.MsServlet.service(MsServlet.java:228) at javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:717) at org.mortbay.jetty.servlet.ServletHolder.handle(ServletHolder.java:511) at org.mortbay.jetty.servlet.ServletHandler.handle(ServletHandler.java:390) at org.mortbay.jetty.security.SecurityHandler.handle(SecurityHandler.java:216) at org.mortbay.jetty.servlet.SessionHandler.handle(SessionHandler.java:182) at org.mortbay.jetty.handler.ContextHandler.handle(ContextHandler.java:765) at org.mortbay.jetty.webapp.WebAppContext.handle(WebAppContext.java:418) at org.mortbay.jetty.handler.ContextHandlerCollection.handle(ContextHandlerCollection.java:230) at org.mortbay.jetty.handler.HandlerCollection.handle(HandlerCollection.java:114) at org.mortbay.jetty.handler.HandlerWrapper.handle(HandlerWrapper.java:152) at org.mortbay.jetty.Server.handle(Server.java:326) at org.mortbay.jetty.HttpConnection.handleRequest(HttpConnection.java:542) at org.mortbay.jetty.HttpConnection$RequestHandler.headerComplete(HttpConnection.java:923) at org.mortbay.jetty.HttpParser.parseNext(HttpParser.java:547) at org.mortbay.jetty.HttpParser.parseAvailable(HttpParser.java:212) at org.mortbay.jetty.HttpConnection.handle(HttpConnection.java:404) at org.mortbay.io.nio.SelectChannelEndPoint.run(SelectChannelEndPoint.java:409) at org.mortbay.thread.QueuedThreadPool$PoolThread.run(QueuedThreadPool.java:582)
Dela den här sidan