Välkommen till kattsjukdomar.se, Sveriges främsta källa för information om kattsjukdomar.
Copyright © 2007-2010 www.kattsjukdomar.se
Materialet på denna sida är skyddat av upphovsrättslagen.
För frågor eller kommentarer, kontakta vår redaktör: redaktionen@kattsjukdomar.se

Dela den här sidan

Kräktes upp något som såg ut som bandspagetti!!!

Min lilla Maja har kräkts upp något som liknade bandspagetti! Ringde till en djursjukhuset och dom sa att det va bandmask.. Köpte därför av maskning (tablettform) har testa det mesta men hon vägrar att svälja tabletten;( va ska vi ta oss till?!... Är så tacksam för svar!! Mvh Maja och matte Linda!

Postad av Majamatte i Jönköping , 2 mars 2011

Hej,

alla gånger att det är bandmask, det ser ut som spagetti!! kontakta vetrinären, det finns avmaskning som de kan ge i sprutform, perfekt för katter som inte går att ge tablett.

Lycka till! /Jenny

Postad av jenny i örebro , 6 mars 2011

Hej!

Om man petar in tabletten så långt in som det går och sedan stänger munnen och gnider lite lätt på halsen så skapar du en svälgreflex så brukar jag göra.

Lycka till! Cilla

Postad av Cilla i Vetlanda , 21 mars 2011

ta lite lite vatten och lös tabletten i, sug upp med en liten spruta i kör in i munnen. Det finns en variant som man köper i flytande form, men inget jag skulle rekommendera efetsom man måste ta så stora mängder för att katten skall få sin dos. Att hålla ett fast grepp i nacka skinnet brukar hjälpa, men är det en riktigt besvärlig en kan man ge tablett eller uppblött inlindat i handduk. Lindar man in i handduk mmåste man dock tänka på att knipsa åt stadigt vid halsen/bogen så att en tass inte kan sticka fram.

Postad av Lotta i Landskrona , 26 mars 2011

Har samma problem min katt spydde upp spagettimaskar, fy vad äckligt, men kontakta vetrinären och be om avmaskningsmedel "spot on" som man lägger på huden mellan skuldrorna (blöt fingrarna något så får du upp en bra rand i pälsen, perfekt, mina katter vägrar tabletter och flytande spyr de upp direkt.

Postad av Petra i Linköping , 5 april 2011

Man kan också köpa maskmedlet Flubenol på Apoteket (i pastaform) och lägga just den mängden som katten ska ha på ovansidan av ena framtassen..Då slickar katten i sig maskmedlet..3 dagar i rad tror jag kissen ska ha medlet men läs för säkerhets skull på förpackningen..

Postad av Ulla Hallin i Mellösa , 14 april 2011

Jag brukar linda in avmaskningstabletten i en liten dubbel bit rökt skinka som precis täcker tabletten. Den tar katten direkt och sväljer. Annars kräks han också av flytande medel, vägrar ta tabletter etc.

Postad av JW , 29 maj 2011

Hej. Jag krossar tabletten och blandar med tex leverpastej eller något annat katten tycker om. Då tar han tabletten utan problem ;-)

Postad av M.J i Malmö , 13 maj 2012

Hur länge ska det dröja innan de slutar kräkas och få ut sådana maskar efter de har fått medicinering. Någon som vet?

Postad av EMD i Ystad , 13 december 2012

Jag hade samma problem, men en apotekstekniker gav mig en sort med smak som min katt förväxlar med godis, så en tablett och två godisar, så slinker den ner

Postad av Pernilla i Lund , 4 januari 2014

Svara i denna tråd:
Ditt namn/signatur: 
Stad: 

Expression c.category is undefined on line 84, column 29 in kattsjukdomar_forum_threads.ftl. The problematic instruction: ---------- ==> if c.title?has_content && c.category = cat && (c.state = 'TRUSTED' || c.state = 'UNTRUSTED') [on line 84, column 1 in kattsjukdomar_forum_threads.ftl] ---------- Java backtrace for programmers: ---------- freemarker.core.InvalidReferenceException: Expression c.category is undefined on line 84, column 29 in kattsjukdomar_forum_threads.ftl. at freemarker.core.TemplateObject.assertNonNull(TemplateObject.java:124) at freemarker.core.ComparisonExpression.isTrue(ComparisonExpression.java:121) at freemarker.core.AndExpression.isTrue(AndExpression.java:68) at freemarker.core.AndExpression.isTrue(AndExpression.java:68) at freemarker.core.ConditionalBlock.accept(ConditionalBlock.java:77) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.IteratorBlock$Context.runLoop(IteratorBlock.java:179) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:416) at freemarker.core.IteratorBlock.accept(IteratorBlock.java:102) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.MixedContent.accept(MixedContent.java:92) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.ConditionalBlock.accept(ConditionalBlock.java:79) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.IteratorBlock$Context.runLoop(IteratorBlock.java:179) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:416) at freemarker.core.IteratorBlock.accept(IteratorBlock.java:102) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.MixedContent.accept(MixedContent.java:92) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.Environment.process(Environment.java:189) at freemarker.template.Template.process(Template.java:237) at se.spaceloops.cms.servlet.ContentProcessor.processContentList(ContentProcessor.java:183) at se.spaceloops.cms.servlet.ContentProcessor.processContentString(ContentProcessor.java:70) at se.spaceloops.cms.servlet.Response.processResponse(Response.java:54) at se.spaceloops.cms.servlet.RequestProcessor.processRequest(RequestProcessor.java:221) at se.spaceloops.cms.servlet.MsServlet.service(MsServlet.java:228) at javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:717) at org.mortbay.jetty.servlet.ServletHolder.handle(ServletHolder.java:511) at org.mortbay.jetty.servlet.ServletHandler.handle(ServletHandler.java:390) at org.mortbay.jetty.security.SecurityHandler.handle(SecurityHandler.java:216) at org.mortbay.jetty.servlet.SessionHandler.handle(SessionHandler.java:182) at org.mortbay.jetty.handler.ContextHandler.handle(ContextHandler.java:765) at org.mortbay.jetty.webapp.WebAppContext.handle(WebAppContext.java:418) at org.mortbay.jetty.handler.ContextHandlerCollection.handle(ContextHandlerCollection.java:230) at org.mortbay.jetty.handler.HandlerCollection.handle(HandlerCollection.java:114) at org.mortbay.jetty.handler.HandlerWrapper.handle(HandlerWrapper.java:152) at org.mortbay.jetty.Server.handle(Server.java:326) at org.mortbay.jetty.HttpConnection.handleRequest(HttpConnection.java:542) at org.mortbay.jetty.HttpConnection$RequestHandler.headerComplete(HttpConnection.java:923) at org.mortbay.jetty.HttpParser.parseNext(HttpParser.java:547) at org.mortbay.jetty.HttpParser.parseAvailable(HttpParser.java:212) at org.mortbay.jetty.HttpConnection.handle(HttpConnection.java:404) at org.mortbay.io.nio.SelectChannelEndPoint.run(SelectChannelEndPoint.java:409) at org.mortbay.thread.QueuedThreadPool$PoolThread.run(QueuedThreadPool.java:582)
Dela den här sidan