Välkommen till kattsjukdomar.se, Sveriges främsta källa för information om kattsjukdomar.
Copyright © 2007-2010 www.kattsjukdomar.se
Materialet på denna sida är skyddat av upphovsrättslagen.
För frågor eller kommentarer, kontakta vår redaktör: redaktionen@kattsjukdomar.se

Dela den här sidan

Utväxt på trampdynan

Vår katt har fått utväxt på en av trampdynorna.. Har inte tagit någon bild på det, men hittade en på nätet

http://www.thecatsite.com/t/165707/ack-growth-on-paw-pad-photos

Fast hennes är lite större. Vet någon något om detta? Har försökt söka efter information, men hittar knappt något!

Postad av Nina i Landskrona , 2 december 2011

Har tyvärr inget svar på din fråga, men har en katt som på främre delan av två trampdynor har som "klor". När man sitter o känner på den så känns det som om de skulle vara en kort klo på trampdynetippen. Svårt att förklara men som om det är en förhårdnad eller missbildning. Inget katten verkar ha ont eller besväras av så jag har inte vidtagit några åtgärder. Lite märkligt bara. Som om vi skulle ha en bit nagel på fingret under vår rätta nagel. men detta har den här katten haft sen hon var liten så det är inget som kommit med tiden.

Postad av Marie karlsson i Lågnsele , 20 januari 2012

Hej! Har en norsk skogkatt med samma typ av trampdyna. På några av trampdynorna har han också som små klor.

Postad av lodjur , 25 februari 2012

Min ena katt har oxå såna utväxter på 2 av trampdynorna. Frågade veterinären om det, hon sa att det var inget farligt men de kan växa sig större så man skulle hålla dem i schack med nagelfilen. Kommer dock inte ihåg vad det kallades...

Postad av Pia i Spånga , 8 april 2012

Min katt har samma sak på 2 trampdynor. Verkar inte lida av det!

Postad av Jojjo32 i Linköping , 22 augusti 2012

Min katt som bara är fem månader har också det. På en trampdyna är den stor. Bra tips att fila! Ska fråga vår veterinär nästa gång vi åker dot då. Han är förövrigt norsk skogkattblandning.

Postad av Linda i Stockholm , 28 april 2013

Letade efter detta lilla problem och ser här att jag inte är den enda som har en katt med extra klor på de främre trampdynorna. Min katt är en 75% Norsk skogskatt och 25% perser. Verkar vara något som skogskatten har, eller kan jag ha fel? hm.. hans syster har ju inga iförsig och de är helsyskon.

Postad av Ulla Persson i Finnerödja , 20 juli 2013

Min katt har också detta på alla trampdynor på framtassarna, han är 25% Norsk skogskatt 25% Ragdoll och 50% maine coon. Himla intressant, undra vad det beror på?

Postad av Ebba Lundqvist i öckerö , 12 december 2013

Min kattkille är 50% norsk skogskatt o har en han med på en "tå". Jag knipsar av den med nagelklipparn med jämna mellanrum så den inte blir för lång. Han har inte heller problem med den.

Postad av Annelie i Forsa , 9 februari 2015

Hej!

Min ragdoll/norsk skogskatt har också detta på en!

Har inte ont eller något av det.

Postad av Jonna i kristianstad , 9 april 2015

Hej!

Min ragdoll/norsk skogskatt har också detta på en!

Har inte ont eller något av det.

Han fyller fem år.

Postad av Jonna i kristianstad , 9 april 2015

Hittade en sån där på min hankatt idag, har alltid funderat på om han har norsk skogskatt i sig eftersom att han är så stor och när jag läser här blir mina misstankar bara säkrare :) han har en liten på en trampdyna

Postad av Sofia i Norrköping , 15 april 2015

Har också hittat hit för jag upptäckte en utväxt på min misses ena trampdyne-tå idag, kanske 2 mm lång och hård, verkar ungefär som en klo.. Han är bondis (hittekatt) och fyllde 1 år i somras, han har inte haft utväxt på tassarna förut ! Han reagerar inte alls när jag undersöker den, har inte ont o jag har inte upptäckt att han skulle ha något besvär av den.

Infon som länkades till i toppen var bra, någon liknade det vid en förhårdnad. Ska ringa och dubbelkolla med min veterinär innan jag testar att klippa/fila ner utväxten dock :)

Postad av Sandra i Hässleholm , 20 oktober 2015

Har det samma på min missa. 7årig hittekatter. När jag var hos veterinären för att få dem kollade trillade de lätt av som små förhårdnader. Hon att de var ofarliga och att de endast ska hållas koll på så de inte stör Katten. Att hon får svårt eller ont att gå antingen genom att fila ner dem lite eller pilla lite lätt med naglarna på dem. eftersom de torkar.

Postad av SB i Stockholm , 26 juni 2016

Har två kattsyskon som vi räddat och båda har som små förhårdnader på deras "tår". Är väldigt säker på att det är norskskogskatt i dom. Då vi lämnade in katterna för kastrering så bad jag veterinären undersöka tassarna, fick som svar att det är förhårdnader och att man kan fila ner dom och ev smörja in med en fet salva. Mina katter är inte så pigg på att jag håller på med deras tassar så fila är inget lätt alternativ. Tar istället nagelsax och klipper, dock inte för nära själva tån. Mina katter störs heller inte av förhårdnaderna men man får se till så dom inte växer sig för långa.

Postad av Nina i Bollnäd , 7 mars 2017

Min norska skogkatt har också förhårdnad på trampdynanser ut dom en klo

Postad av Barbro i Luleå , 15 april 2017

Har upptäckt att när jag senatse halvåret efter att jag kommit hem från resor sett blod på olika ställen . Jag har en blandraskatt och har igår underökt henne ordentligt och såg då att på ena framtassens trampdyna är typ en utväxt. vet inte vad det är ,men har nu läst här om att det kan vara en klo . Ska gå och få min katt kollad av veterinär på Måndag .

Postad av Anna i Vännäs , 5 augusti 2017

Min katt är 50% Norskskogskatt och 50% Bondkatt och har detta på 3 av sina tassar. En "utväxt" som är som en Klo på trampdynan 2-3 mm under den riktiga klon. Han besväras inget av det och jag håller den relativt kort med kloklipparen för att den inte ska bli lång och böjas.

Obs!! Klipp inte ända in till trampdynan utan låt den få vara 1-2 mm annars kan trampdynan bli öm, rodna och blöda ifall det spricker när katten klöser på sin klösbräda eller träd.

Postad av Katt-boo i Gävle , 25 juni 2018

Svara i denna tråd:
Ditt namn/signatur: 
Stad: 

Expression c.category is undefined on line 84, column 29 in kattsjukdomar_forum_threads.ftl. The problematic instruction: ---------- ==> if c.title?has_content && c.category = cat && (c.state = 'TRUSTED' || c.state = 'UNTRUSTED') [on line 84, column 1 in kattsjukdomar_forum_threads.ftl] ---------- Java backtrace for programmers: ---------- freemarker.core.InvalidReferenceException: Expression c.category is undefined on line 84, column 29 in kattsjukdomar_forum_threads.ftl. at freemarker.core.TemplateObject.assertNonNull(TemplateObject.java:124) at freemarker.core.ComparisonExpression.isTrue(ComparisonExpression.java:121) at freemarker.core.AndExpression.isTrue(AndExpression.java:68) at freemarker.core.AndExpression.isTrue(AndExpression.java:68) at freemarker.core.ConditionalBlock.accept(ConditionalBlock.java:77) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.IteratorBlock$Context.runLoop(IteratorBlock.java:179) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:416) at freemarker.core.IteratorBlock.accept(IteratorBlock.java:102) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.MixedContent.accept(MixedContent.java:92) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.ConditionalBlock.accept(ConditionalBlock.java:79) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.IteratorBlock$Context.runLoop(IteratorBlock.java:179) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:416) at freemarker.core.IteratorBlock.accept(IteratorBlock.java:102) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.MixedContent.accept(MixedContent.java:92) at freemarker.core.Environment.visit(Environment.java:209) at freemarker.core.Environment.process(Environment.java:189) at freemarker.template.Template.process(Template.java:237) at se.spaceloops.cms.servlet.ContentProcessor.processContentList(ContentProcessor.java:183) at se.spaceloops.cms.servlet.ContentProcessor.processContentString(ContentProcessor.java:70) at se.spaceloops.cms.servlet.Response.processResponse(Response.java:54) at se.spaceloops.cms.servlet.RequestProcessor.processRequest(RequestProcessor.java:221) at se.spaceloops.cms.servlet.MsServlet.service(MsServlet.java:228) at javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:717) at org.mortbay.jetty.servlet.ServletHolder.handle(ServletHolder.java:511) at org.mortbay.jetty.servlet.ServletHandler.handle(ServletHandler.java:390) at org.mortbay.jetty.security.SecurityHandler.handle(SecurityHandler.java:216) at org.mortbay.jetty.servlet.SessionHandler.handle(SessionHandler.java:182) at org.mortbay.jetty.handler.ContextHandler.handle(ContextHandler.java:765) at org.mortbay.jetty.webapp.WebAppContext.handle(WebAppContext.java:418) at org.mortbay.jetty.handler.ContextHandlerCollection.handle(ContextHandlerCollection.java:230) at org.mortbay.jetty.handler.HandlerCollection.handle(HandlerCollection.java:114) at org.mortbay.jetty.handler.HandlerWrapper.handle(HandlerWrapper.java:152) at org.mortbay.jetty.Server.handle(Server.java:326) at org.mortbay.jetty.HttpConnection.handleRequest(HttpConnection.java:542) at org.mortbay.jetty.HttpConnection$RequestHandler.headerComplete(HttpConnection.java:923) at org.mortbay.jetty.HttpParser.parseNext(HttpParser.java:547) at org.mortbay.jetty.HttpParser.parseAvailable(HttpParser.java:212) at org.mortbay.jetty.HttpConnection.handle(HttpConnection.java:404) at org.mortbay.io.nio.SelectChannelEndPoint.run(SelectChannelEndPoint.java:409) at org.mortbay.thread.QueuedThreadPool$PoolThread.run(QueuedThreadPool.java:582)
Dela den här sidan